Мої уроки




Бінарний урок
Українська мова. Я і Україна. Природознавство
3 клас
   
Тема з української мови:
Урок розвитку зв’язного мовлення. Казка мудрістю багата. Складання казки за початком та уявою «Як подорожує краплинка води».

Я і Україна. Природознавство:
Вода. Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник. Досліди (виявлення властивостей рідини; речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді).
Вчителі: Парафілова Г.А., вчитель початкових класів, вища категорія; Скиба Н.В.,вчитель хімії і біології, вища категорія, старший вчитель.

Обладнання: 1. Тема уроку. 2. Малюнок хмаринки з краплинками. 3. Малюнок казкового дерева (на парті у кожного учня), кольорові олівці  (фломастери), слова - ребуси.

Мета:
Українська мова:
поглибити та закріпити знання учнів про будову тексту; вчити колективно працювати над складанням казки за даним початком та уявою; закріпити вміння школярів складати розповіді (зокрема казки), передаючи діалог дійових осіб, поповнити словниковий запас; розвивати уяву, фантазію, розширювати кругозір; виховувати любов до навколишнього світу, почуття бережливого ставлення до природи.

Я і Україна. Природознавство:
закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і її властивості; формувати елементарні поняття; розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина; формувати вміння робити розчини, самостійно виконувати досліди, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.

Обладнання:
1. У кожного учня: підручник, друкований зошит, ручка, кольорові олівці (фломастери).
2. У вчителя: 3 склянки з водою, цукор, сіль, пісок. Оформлення дошки: 1. Тема уроку; 2.  Малюнок до змісту вірша Т. Шевченка «Тече вода з – під явора»; 3. Мікрофон; 4. Набір букв алфавіту для вправи «Від А до Я».

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення, вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: бінарний урок-телепередача.




План уроку

І. Організаційний момент.
1. Емоційний настрій уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІV. Робота у студіях.
1. Інформаційна студія «Цікавий світ навколо нас».
2. Поетична студія вірша Т.І, Шевченка «Тече вода з – під явора»
3. Дослідницька студія (Досліди з водою).
4. Студія народної творчості:
а) загадки про хмаринки;
б) прислів’я про воду.
5. Творча студія.Складання казки за початком та уявою «Як подорожує краплинка води».
V. Мистецька майстерня. Діти розфарбовують казкове дерево та хмаринку з краплинкою.
VІ. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Від А до Я».



Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Емоційний настрій уроку
- Добрий день ! В добрий час !
Рада, діти, бачити вас.
Ви почули всі дзвінок ?
Він покликав на урок.
Сядьте рівненько,
Посміхніться гарненько,
Візьміть собі у кулачок
Хороший настрій на урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(Тема. Мета. Завдання уроку).
Вступне слово вчителя:
- Сьогодні у нас не звичайний урок, бінарний урок. Що означає «бі», ви знаєте. – Два.
Урок української мови і природознавства. Урок – телепередача.
В ефірі телевізійний клуб «У світі цікавого» із вами постійна ведуча Галина Анатоліївна та  гість програми Скиба Надія Вікторівна. Ми раді вітати всіх присутніх у студії.


Сьогодні у нашій програмі – передачі беруть участь 5 мікрогруп дітей.
1.  Інформаційна студія «Цікавий світ навколо нас».
2.  Поетична студія.
3.  Дослідницька студія.
4.  Студія народної творчості.
5.  Творча студія.
Ми будемо спостерігати за роботою дітей у різних студіях. Отже, сьогодні у передачі студії представляють свою роботу. (Знайомство з планом уроку, який висить на дощці).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Прочитайте ребус.

(Вода)
- Дійсно. Молодці!
2. Слово вчителя.
- Наберу з криниці чистої водиці.
Буду умивати, буду примовляти.
Водичка, водичко,
умий діткам личко.
Рожеві та білі, як яблучка спілі.
3. Бесіда з учнями.
- Що у мене у відерці? (Вода).
Так, вода. А чи замислювалися ви, що було б на землі, якби не було води?
(Не зеленіла б трава, не росли б дерева, квіти, овочі, не було б птахів, тварин, звичайно людей. Одним словом, все б вимерло).
- Слово просить студія. Будь ласка.
ІV. Робота у студіях
1. Інформаційна студія
- В Україні наші предки обожнювали воду. Первісні люди поклонялися їй. Вода символізуєздоров’я, чистоту.
У краплинці води, як пташка в яйці, дрімає до пора, до часу чиєсь майбутнє життя.
2. Поетична студія.
- Чудодійний образ води змальовує Т.Г. Шевченко у своєму вірші «Тече вода з – під явора».
(Учениця читає вірш)
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька, Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
- Читаючи цей вірш, ми уявляємо пишну зелень і не дивуємося, чому саме у цьому місці живе качина сім’я? Тільки завдяки воді. Поет оспівує красу рідної природи – червона калина пишається, явір молодіє, а в річці хлюпочуться качаточка. Там, де вода, там – життя.
Висновок від поетичної студії.
- Щоб полився дощик з неба,
Щоб росли увись дерева,
Щоб пливли всі кораблі,
Щоб варились киселі,
Щоб не було у нас біди –
Жити не можна без води.
Вчитель:
- Вода, діти, незвичайна чудодійна речовина, і про це вам розкаже і покаже дослідницька студія в особі керівника Надії Вікторівни.
- Що таке: пливе і ллється,
Часом не камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і птаха помирає. (Вода).
- Вірно.
- Діти, а що ви знаєте про воду?
Діти інформаційної студії.
- Вода – це особлива речовина. Вона не має запаху, смаку і кольору. Вона текуча і не має форми.
- Вода – це найдивовижніший мінерал планети. Вона може існувати у трьох станах – рідкому, твердому, газоподібному, при цьому вона легко переходить із одного стану в інший.
Вчитель хімії та біології:
- Проведемо досліди.
Дослід № 1
- Подивіться уважно, яка вода у склянці? (Прозора).
- Так, прозора. А яка вона на смак? (Без смак).
- Так, без смаку. Цим дослідом ми підтвердили слова учнів з інформаційної студії.
Дослід № 2.
- Якщо кинути у воду цукор, якою стане вода? (Солодкою).
- Якщо кинути сіль? (Солоною).
- Як ви гадаєте, що сталося з сіллю і цукром?
- Молекули цукру і солі змішалися з молекулами води. Ось чому вода стала відповідно солодкою і солоною. Сіль і цукор розчинилися у воді.
Дослід № 3.
- Кинемо у склянку з водою пісок. Що ви бачите?
- Пісок не розчинився у воді.


Висновок. Отже, вода – розчинник. Але не всі речовини розчиняються у воді. Зверніть увагу на сторінку друкованого  зошита, …
Таким чином, ми розглянули основну властивість води – властивість розчинювати речовини. Як бачите, наша вода справді чарівниця і має велике значення в житті людини.
- Прочитайте з дошки  прислів’я.
Хліб – батько, а водиця – мати.
- Поясніть, як ви розумієте його зміст.
(Як без хліба, так і без води людям важко прожити. Без хліба людина може прожити більше, а без води – 5 діб. Хліб і вода – це основні продукти харчування).
Таким ж головними та цінними в житті кожної людини є батько й мати.
- Ще в народі про значення хліба кажуть так: «Дурне сало без хліба». А коли дуже втомився і мучає спрага, вода здається солодкою, як мамин поцілунок.
Бесіда про дощові краплинки.
На дошці висять силуетні хмарки.
Вчитель, обіграючи цей момент непомітно з мочалки вижимає крапельку води й ловить її іншої рукою.
Запитує в учнів:
- Що у мене в руці? (Краплинка)
- Звідки вона впала? (З хмаринки)
- Де вона народилася? (У небі)
4. Студія народної творчості приготувала загадки та прислів’я.
Виступ студії народної творчості.
1. За лісом, за пралісом біла вовна пливе. (Хмара)
2. Летить орличка по синьому небі –
Крила розкрила, сонце закрила (Хмара)

Надія Вікторівна:
- Чи всі хмари дощ приносить?
- А світлі хмари дощ приносять?
- На що схожі хмарки?
(На пух, на солодку вату, дерева, конячку, крокодила).
3. В народі кажуть так: «Чиста вода для хвороби біда», «Вода все очищає». Найкращим побажанням є: «Будь здоровий, як вода!»

Надія Вікторівна:
- А чи можна полічити усі краплинки, які падають на землю, скільки їх? (Безліч).
- Проте, є спеціальна служба, що підраховує опади. Це метеорологічні станції. (Запис словосполучення – на дошці).
Слід сказати про ще одну цікаву властивість води – кругообіг її у природі. Можливо, з вас уже хтось це знає.

(Відповідь учнів)
- Дійсно так. Дякую за  таке змістовне повідомлення.
Краплинки дощу падають на землю, а потім вигляне сонечко –і вони перетворяться на пару, і знову піднімуться високо у небо, і знову стануть хмаринкою, яка потім випаде на землю дощем. Також дощовою водичкою поповнюються водойми, річки та озера. Оживуть дерева, квіти, забуяє трава, веселіше почнуть пісні співати пташки. Все нап’ється водички.
Висновок:
- Ось така подорож краплинки і називається кругообігом води у природі.

Галина Анатоліївна:
- Хмарка йшла на іменини (Демонструється хмаринка з краплинками води).
До сестрички, до хмаринки,
В подарунок дощ несла й ненароком розлила.
А ви, дітки, прочитайте, що в тих крапельках сховалось?

ний  Надій грду – отликевестяща!

5. Творча студія (Всі учні класу)
Галина Анатоліївна :
- наше завдання – скласти казку за її початком та уявою. У кожного із нас слово «казка» викладає певні поняття, асоціації.
У вас на картах лежить листок з казковим деревом, на листочка якого ви повинні швиденько записати свої асоціації до слова «Казка» (Діти працюють).

Вчитель:
- Пізніше у вас буде час розфарбувати це дерево.
- Діти зачитують свої думки. (Вибірково)
- Прочитайте і відгадайте загадку під цифрою 1. Запишіть відгадку.
1. Він скрізь: у полі і в саду, а в дім не  попаде.
І  я тоді лиш дому йду, коли вже він не йде. (Дощ)
2. Дай відповіді на питання
- Звідки впала дощова краплинка?
- Де вона народилася?
- Скільки краплинок падає з неба?
- Як падають на землю краплинки?
- Якими словами можна їх описати?
- Що з ними відбувається?
- З ким або чим  краплинки можуть товаришувати?
3. Продовж казку за її початком і уявою.

МІСЦЕ ДЛЯ КАЗКИ

Йшов рясний дощ ...........................................

Та раптом ........................................................

З тих пір вони ..................................................



4. Прослуховування написаних казок.
V. Мистецька майстерня.
Діти розфарбовують казкове дерево та хмаринку з краплинкою
VІ. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Від А до Я» (Е)
«А» - активність всіх учнів на уроці зробила урок, живим, цікавим. «Аква – вода» – життя на землі.
«Б» - Бажання так гарно і творчо працювати підносить нам настрій.
«В» - Велике значення для людини і всієї живої природи має вода.
«Г» - Головне завдання уроку виконане успішно. Ми провели досліди про воду і склали казку про краплинку води, яка подорожує.
«Ґ» – Ґречно дякую за урок!
«Д» Добрий і надійний друг повинен бути у кожної людини. Так впевненіше і веселіше йти по життю.
«Е» ­ – Емоційність переповнює наші серця. Від імені своїх друзів дякую ведучим: Галині Анатоліївні та Надії Вікторівні за цікавий урок – передачу.



Немає коментарів:

Дописати коментар